“In your hands it’s a jaw dropping trick.” zei Larry. Ik deed mijn eerste van vele optredens in het Hollywood Magic Castle. En genoot, toen hij dat zie tijdens een lunch met Larry Hass, Eugene Burger, Max Maven en Jeff McBride. We zaten bij de beroemde lunchroom Greenblatt’s waar ook grootheden zoals Groucho Marx, Janis Joplin en John Belushi regelmatig kwamen.

We zaten in een beroep gedeformeerd gesprek over waarom trucs door de mand vallen bij een zwakke uitvoering. Maar dat, omgekeerd, zelfs de kindertruc met gescheurde papieren die in twee hoeden veranderen, een uiterst boeiende en hilarische act werd in de handen van Eugene.

Voor ik inga op wat ik denk dat nodig is om tot zo’n meesterlijke act te komen, maak ik eerst een vergelijking met comedy. Stel dat dit je tekst is:

– Here’s my idea for a sport. I knock a ball in a gopher hole.
– Oh you mean like pool?
– F#$% off pool. Not with a straight stick. With a little stick.
– I whack the ball and it goes into a gopher hole.
– Oh you mean like croquet?

Op zich geen grappige tekst. Maar kijk naar hoe Williams deze tekst behandeld als een dronken Schot:

In zijn ‘handen’ wordt het een onvergetelijke act.

Zijn gevoel voor humor, zijn lef, podiumpersoonlijkheid, razendsnel associatief vermogen, acteerkunst en charisma spelen allemaal mee. Dat kun je niet kopen in een comedy-shop. Want in de wereld van comedy schrijf je je eigen teksten of wordt een tekst voor jou geschreven.

Maar in de wereld van magie kun je wél trucs kopen. En je hebt zelfs de illusie (!) dat je er, het liefst direct, succesvol mee zult zijn. De marketeers in onze wereld zullen je dat idee ook aanpraten: “De beste kaarttruc ooit!”, “Geen vingervlugheid nodig!”, “De cleanste verdwijning ooit!” Je hoeft er niet je hele persoonlijkheid en een goed script achter te zetten want je komt met een basisuitvoering van zo’n truc vaak weg. Dat is voor comedians, musici of acteurs anders.

Toch herkennen we meteen dat er een meester aan het werk is. Denk bijvoorbeeld aan de fantastische ‘teleporting salt’ routine van David Williamson:

Een relatief eenvoudige routine met een duimspits. Maar zijn aanpak tilt hem naar eenzame hoogte. We kunnen geneigd zijn die act over te nemen. Maar ik vrees dat deze act ‘in onze handen’ tuimelt naar een eenzaam laag niveau.

Dit soort acts lijken uit de mouw geschud maar zijn dat natuurlijk niet. Je ontwikkelt ze en gaat daarbij volgens mij door een aantal fasen heen.

De eerste vraag die je je stelt bij de selectie (of creatie) van een truc is of dat effect je echt ligt. Voel je een onweerstaanbare aantrekkingskracht bij een truc? Of wordt je alleen maar opgewonden omdat je de methode mooi vind? Sommige trucs horen bij je en zullen in jouw handen tot grote hoogte kunnen stijgen. Andere niet. Je leert dat met vallen en opstaan.

Ten tweede zul je charisma moeten hebben of ontwikkelen zoals Robin Williams of David Williamson dat hebben gedaan. Dat duurt een leven lang natuurlijk maar het is het enige dat de concurrentieslag wint met nog meer muziek, mooiere spullen, meer dansers en laserstralen.

In de derde plaats zal je een waarachtig script moeten schrijven. Fantasieverhalen zijn prima maar er zal een echt element in moeten zitten wil het geloofwaardig zijn en indruk maken.

Tenslotte ga je experimenteren met deze basisideeën zodat alles lekker gaat samenvallen in een samenhangende indrukwekkende performance.

Dan kun je reacties krijgen als ‘in zijn/haar handen is die truc een wonder!’. Dion (https://www.dionvanrijt.com/) heeft lang en fanatiek getraind om zijn persoonlijkheid naar buiten te brengen in niet-kopieerbare acts bijvoorbeeld. Een ander voorbeeld is hoe een klassiek plot als ‘Blank Night’ in de handen van John Archer tot het niveau dat meer is dan een trucje stijgt:

Wat die laatste betreft: die truc trok met twintig jaar geleden aan. Maar na vele methodes en scripts zit ik nu pas tegen een versie aan die ‘in mijn handen’ goed zal werken. Succes!

George Parker is professioneel illusionist/mentalist. Hij is sinds 2005 lid van de faculty van Jeff McBride’s Magic & Mystery School, trad vele malen in het Magic Castle op, maakte vier one-man magische theatershows, is auteur van “Index-terity” en “Performing Magic with Impact”, de bestseller “Het Kleine Boek van de Creativiteit” en “Creatief Transformeren” en deed vele duizenden shows in meer dan 35 landen.