Sinds kort is Marcel Verbakel, (bestuurs)lid van Goochelclub Rotterdam, de nieuwe
hoofdredacteur van Informagie en de NMU socials. Tijd om van hem te horen wat zijn plannen zijn. Tijd dus voor Vijf vragen aan…
1. Wie is Marcel Verbakel?
Ik woon in Krimpen aan de IJssel samen met mijn vrouw Ilse en drie kinderen (22, 18 en 17 jaar). Na mijn HBO-studie Communicatie heb ik ca. 22 jaar gewerkt in de reclame- branche en ben 12 jaar geleden overgestapt naar het onderwijs en geef les aan de Hogeschool Rotterdam. Natuurlijk had ik ook als kind een Hanky Panky goocheldoos en gaf zo af en toe een optreden. Ik kreeg het goochelvirus weer echt te pakken toen ik een jaar of 52 was. Na wat aarzelingen ben ik lid geworden bij Goochelclub Rotterdam. Daar heb ik tot op de dag van vandaag geen spijt van. Ik kwam in een warm bad en iedereen stond klaar om mij te helpen.
Links: Mijn eerste goocheldoos, met een brief van Richard Ross’ goochelschool
Midden: Oorkonde van lidmaatschap GCR uitgereikt door toenmalig voorzitter John Anders
Rechts: Als kind optreden op verjaardagen en partijen
2. Waar kunnen de liefhebbers van de goochelkunst je van kennen?
Ik heb daar door de jaren heen heel veel goochelaars en dealers leren kennen o.a. door het organiseren van ‘The Dutch Magicians Blackpool Reunion’, de wedstrijd ‘Who fools the Dutch’ en de ‘Pub Magic Competition’. Helaas dit jaar geen Blackpool jammer want mijn koffer met stroopwafels en kaas voor mijn buitenlandse goochelvrienden stond bij wijze van spreken al klaar. Ook kom ik met heel plezier op Nederlandse goochelcongressen, events en bezoek shows van goochelaars in het theater of circus. Op mijn Facebook ben ik heel actief met goochelnieuws en zoek daarbij altijd naar een creatieve insteek. Met mijn website probeer ik verrassend te zijn.
Links: Campagne voor Dutch Reunion in ‘The Ruskin’ the place to be!
Midden: Facebook campagne om mee te doen aan “Who fools the Dutch….”
Rechts: De winnaar Shin Lim (FISM wereldkampioen manipulatie 2015) en de GCR jury
3. Wat neem je mee aan creatieve bagage voor de Informagie en NMU socials?
Alhoewel goochelen mijn hobby is probeer ik ook mijzelf zo professioneel mogelijk neer te zetten. Dat doe ik op mijn socials en website maar ook met verschillende concepten. Daar waar mogelijk probeer ik te denken vanuit een onderscheidend idee. Die onderscheidende manier van communicatie levert aandacht op en sympathie. Wat mij betreft zijn dat ook twee belangrijke kernbegrippen waar ik me samen met de hele redactie voor wil gaan inzetten. De Informagie en NMU socials moeten meer top op mind worden. Een warme vriendenclub waar je lid van bent of wilt worden of opnieuw weer lid van wilt worden, want dat laatste hoop ik vooral ook. De NMU is een club die je inspireert en waar je leert op elk niveau.
Maar naast mijn creatieve bagage neem ik ook mijn marketingkennis mee. Want als de NMU er voor alle liefhebbers van de goochelkunst is (van hobbyist tot professional, van piepjong tot ‘heel’ oud) dan zouden we ook moeten kijken hoe we daar dan een antwoord op hebben als NMU met o.a. de Informagie en de socials.
4. Ben je meer van tekst of beeld?
Oops dat is een lastige! Eigenlijk het eerste.
Misschien kennen mensen mij ook van mijn eigen magazine ‘De weg naar het podium…. ‘ waar ik op een creatieve manier goochelaars interview op weg naar, tijdens of na hun top. Een aantal interviews is te lezen op Informagie (zie archief/interviews). Mijn laatste interview was met Lance Burton in Blackpool en is ook te zien op het NMU YouTube kanaal. Een mooie ervaring was dat!
Video Interview met Lance Burton
Gesigneerde cover door Lance Burton en een aantal pagina’s uit het magazine ‘Weg’ uitgegeven in eigen beheer met ondersteuning van de NMU, opbrengst voor Magic Care
Maar creativiteit zit ook heel veel in beeld. Neem dit artikel. Je kunt er een foto van mij boven zetten met de titel: “interview met de nieuwe hoofdredacteur” maar je kunt ook nadenken over een onderscheidend beeld, een idee. Daar kun je in de toekomst dan ook andere interviews aan kan ophangen en wordt herkenbaar.
Zeker de nieuwe generatie leeft in een beeldcultuur. Instagram is één groot digitaal fotoboek en YouTube lijkt wel één grote film. Daar zullen we ook met de Informagie/NMU meer op moeten gaan inzetten. Maar zoals gezegd we moeten er zijn voor alle liefhebbers van de goochelkunst. Dus ik wil heel graag als er voldoende content is vaker een digitale nieuwsbrief uitsturen maar ook meer terug naar print. Want iets in je handen hebben is prettig voor heel veel NMU leden en donateurs en het leest lekker makkelijk weg. Zeker wat langere en verdiepende artikelen. De NMU is een tijd geleden een route ingeslagen, heel bewust, maar er is niets op tegen om nog een keer in de achteruitkijkspiegel te kijken, om te draaien en misschien een andere afslag te nemen. Natuurlijk heeft dat een prijskaartje dat realiseer ik me maar ik ga er graag over in gesprek met het NMU bestuur.
Het Informagie magazine, een prachtig bewaarnummer
5. Hoe zie jij de toekomst voor de Informagie/NMU socials?
Toen René Laurent (president NMU) en Charly Crama (bestuurslid Communicatie) mij in december benaderden ben ik voor mijzelf eens op een rij gaan zetten hoe ik de toekomst zou zien. Ik heb gekeken naar wat er nu op de NMU website, Informagie website en socials gebeurd en hoe dat misschien anders kan. Ik heb vervolgens een visie en strategie gepresenteerd waar het NMU bestuur zich in grote lijnen in kan vinden. Met de nieuwe redactie zijn we gaan werken met een contentkalender en kijken twee maanden vooruit met wat er op ons afkomt. Dan bepalen we welk nieuws op welke kanalen wordt ingezet en hoe die content elkaar soms kunnen versterken. Nu gebeurt er helaas niet zo veel dus moeten we het nieuws gaan maken. De Boekenweek bijvoorbeeld: iedere dag actief op Informagie, Instagram en Facebook. Het leuke is dat heel veel goochelaars enthousiast hieraan meedoen. En daar willen we als redactie heel graag naar toe. Een actieve bijdrage van verenigingen en liefhebbers van de goochelkunst.
Een aantal voorbeelden van recente berichten op NMU Facebook en Instagram
Bijna alle content die nu gemaakt wordt is voor iedereen beschikbaar, NMU lid of niet. Maar ook daar wil ik een koerswijziging doorvoeren. Een groot deel zal in de toekomst naar een beveiligd deel gaan, alleen voor NMU leden en donateurs dus. Extra redenen dus om lid te zijn of worden van de NMU.
Daarnaast zie ik een toekomst voor mij waarin Informagie geen digitaal vakblad meer is maar een platform. Een online plaats, een ‘besloten community’ waar de liefhebbers van de goochelkunst elkaar ontmoeten, tips en les geven en krijgen, online events plaatsvinden etc. Een aanvulling in dit digitale tijdperk op de rol die een goochelvereniging nu inneemt als broedplaats van magische creativiteit. Zeker ook omdat de nieuwe of jonge generatie niet voldoende de weg naar de vereniging weet te vinden. Georganiseerd tellen we zo’n 50 Junioren maar per jaar gaan er schat ik in zo’n 4.000 goocheldozen over de toonbank. Een aantal van die kinderen en jong volwassenen moeten we in de toekomst als NMU digitaal ontmoeten om ze vervolgens een goochelvereniging in hun buurt te laten ontdekken voor zover deze nog blijven bestaan. Een ’besloten community’ kan daarbij volgens mij helpen. Maar goed, dat is de toekomst alhoewel ik laatst een quote las met de tekst: “de toekomst van morgen is gisteren begonnen”. Ik hoop dat ik samen met alle redactieleden en u en jou aan die NMU toekomst verder kan bouwen.
Marcel Verbakel
Hoofdredacteur Informagie en NMU socials
De nieuwe redactie bestaat op dit moment uit Bert Speelman, Hilbert Geerling, John van der Lely, Douwe Swierstra (focus op de Informagie). Fritz Alkemade (trickeditor). Winfried Ballhaus (video), Jorrit Schooneman en Kevin Swinkels (social media). Wessel Kort en Kylian van Luijt (podcast).
De redactie is en blijft altijd op zoek naar versterking voor video, fotografie en tekstredactie en de socials. Dat kan ook op vrijblijvende basis. Dus lijkt het je leuk om mee te bouwen aan de Informagie en de NMU socials? Mail dan even naar redactie@informagie.nl
Ben je geen lid van de NMU, maar wil je wel graag de nieuwsbrief ontvangen, mail dan naar: redactie@informagie.nl